Bockjakt

Idag skulle jag ut och fiske med Tommy Tratt (walp och peppe sviker som vanligt), men när jag ringde han där vid 3-4 tiden så gnäller han något om att han är sjuk. Så fort jag hör ordet sjuk så stänger jag snabbt öronen och låter Tratten harva på en stund om sina krämpor. När han tar pause och drar efter luft så ser jag min chans; säger hejdå och lägger på direkt! Timing är allt här i livet! Så med Tratten sjuk så var ju nu utan fiskepartner. Snabbtänkt som jag är så kom jag på att det är tidig bockjakt nu som bäst, så jag spättar hem direkt efter doggen och sen ut till Mam o Pap. Snikar lite mat där fast jag redan ätit middag och åker sen via Bredmo för att skjuta in byssan! YberGobbe2k8 kommer med han också för att skjuta in morfars kanon i brist på annat att göra... Pangade in dom ganska snabbt  (sköt 3 skott på några hundra meter, (alla inom en radie på 3mm) och sen ut i ett torn och vänta på bocken. ......................... Satt i typ 2 timmar utan att något hände. Paniken kom smygande, frustrationen gick att ta på och nerverna var spända som pianotrådar! Var är alla rådjur?!? Ingenting fanns nånstans! Messade lite för att fördriva tiden, men det gick segt.... segt segt segt.... Inte nog med det så var stolen sjukt hård att sitta på. Jag funderade om jag skulle odla fetinrumpa som dom där 150 kgs gåbbarna har. Då måste det va mjukt att sitta överallt... Man kanske kan glida runt på sitt eget fett då utan att behöva röra sej. Satt och funderade på det där en stund men kom inte fram till nånting. Det gjorde bara ont....
Nåja, kl vart halv 10 och jag såg mej besegrad. Det var mörkt och jag ställde mej upp för att plocka ur skott etc bla bla bla. Då hör jag ett rådjur skälla på ca 500m kanske. Blir lätt irriterad då jag tror att rådjuret står på stället som Pappsen hade rekommenderat åt tidigare på kvällen. Pysslar lite till före jag ska klättra ner för stegen. Då hör jag att det skäller ca 200m från mej inne i en vass. Jag stannar upp nån sekund för att lyssna och då hör jag att det är något som kommer springande rakt emot mej genom vassen. En halvminut senare springer det in 3 st rådjur på min lilla åkerplätt och hoppar runt och springer i cirklar typ 40m ifrån mej. Aldrig sett nåt liknande... Jag försöker få fram geväret och börjar sikta på första djuret. Ser inte ut att ha några horn, men det är så mörkt så det är omöjligt att säga om den har horn eller inte. Tar sikte på nästa rådjurskänguru och ser att den har ett par feta horn i pannan. Omöjligt att få iväg ett skott när den springer. och hoppar . Plötsligt ställer bocken sej rakt mot mej och stirrrar på mej. Jag är helt säker på att den ser mej, och det gör den säkert oxå, och sen börjar den tralla sakta iväg mot skogen, Funderar snabbt om jag ska försöka sätta en kula i den medan den luffsar, men precis som tanken går genom huvudet stannar den till för en sekund och jag trycker av. Det är så mörkt ute så jag ser hur det eldar ur pipan tillika som jag skjuter. Tittar upp och ser att bocken seglar ner i marken. Mycket märkligt.... Fast man skjuter ett rådjur genom hjärta/lungor/lever etc etc, och allt tillika, så brukar dom åka ner i backen för att sen springa en bit bara för att jävlas.Träffar man ryggraden stupar dom på stället förstås. Denna lade sej sakta ner och kom aldrig upp igen. Skottet visade sej sen ha tagit lite långt bak, snuddat vid magen och innerfiléerna. Vet inte exakt vad som vart träffat, men frågar mamma så var hela levern förstörd iaf, inget att ta vara på alls... tråkigt mamma :D
Sen fick jag ringa efter pappsen eftersom jag glömt både kniv och ficklampa, rutin såhär i början på säsongen... Släpade bocken en bit i gräset oxå så att Diva skulle få öva lite spårning när hon och pappsen kom. Fungerade halv bra. Diva kom fram till skottplatsen, ställde sej på bakbenen, använde mej som motvikt och gick hela vägen på baktassarna fram till rådjuret... Diva förstår inte att nosen ska vara i marken när man spårar... Vart väl kanske lite för lätt den här gången med bocken så pass nära.


Bocken, vänster horn 20,5 cm, höger horn 21 cm, vägde 19,5


Diva tyckte bocken lukta gott och var trevlig. Dom kommer nog att umgås mera i framtiden.


Kommentarer
Postat av: blivande hunter

Hej. Intressant inlägg de där om bockjakten. Undrar lite över de där med tillagningen av trofeer.Hur gör man lättast? Har hört att man ska koka å dona,stämmer det? Du kan väl beskriva det så noggrant du kan.

2008-08-27 @ 13:38:54
Postat av: AW

Grattis!!!! Någon gång måste man träffa rätt, eller hur. I landet åt väster använder många jägare gamla kontorsstolar, som de sitter mjukt på o går att snurra runt ljudlöst(om man kommit ihåg att olja in dom vill säga).

2008-08-27 @ 23:07:40
Postat av: Jant

site=1&iditem=1110" rel="nofollow">http://www.minjakt.se/?idsite=1&iditem=1110

Där finns hela proceduren.

Kort å gott, såga huvudet, koka det, pilla ut hjärna, ögon och päls. Blek det med något medel, skruva fast på platta, skruva upp på vägg, beundra.

2008-08-30 @ 14:23:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0