R.I.P. stupid battery! *update*

Batteriet avled i natt :/ Det tog emot all ström den fick, men det räckte inte... :( Jocke och mths är som bäst och köper ett nytt batteri till båtin, sen bär det av mot sumpen! Tror mths ska få sin alldeles egen gäddsäl idag :) Jocke är nån sorts getafiskare och jag vet inte exakt om han kan hantera gäddsälar som har bor så här långt söderut, återstår att se. Enligt rykten, som han själv har hittat på, så är han en mästerfiskare... Får väl se om nån timme...

Imorse, ca halv 6, så mötte jag min flickvän i dörren (det var mycket ledsamt att måsta fara då) då jag var på väg att hämta upp mths från strandnäsghettot och  vidare till Andreas von Pansne för att skjuta gås! Mycket varierande jakt nu på hösten, och snart börjar andjakten oxå... och älgjakten! mths har ju tyvärr aldrig sett en levande fågel heller, så han var rätt spänd idag igen. Han fick en hagalsprakare av von Pansne oxå, så han var rätt nära himlen när vi satte oss i ett blött dike och väntade på gåsfåglarna. Satt i ungefär 30 minuter och brottades med alla myggor innan första plastargåsarna ville visa sej.
Gäss utser något som kallas "vaktgäss" som åker runt ett varv och kollar att allt ser bra ut före resten av flocken vågar komma. Vi kallar vaktgässen för plastargåsar, varför tänker jag inte berätta.... Iaf, man ska inte skjuta plastargåsarna, för då kommer som sagt inte resten av gässen... Men vi glömde bort det lite, så vi bomba på första bästa gåsfågel som kom på håll... eller nästan på håll iaf. Dom flög oberörda vidare. Jag skyller det på von Pansne som var närmast dem och borde plockat ner minst 3! Vi trodde jakten var över efter denna dumma tabbe, men icke! 15-20 min senare vart vi stormade av gäss från alla håll. Vi sköt som galna! Jag tittade över till vänster där jag ser mths sitta och mata iväg skott efter skott som i en action film. Det såg t.o.m. ut att gå i slowmotion när han matade iväg skotten efter de stackars gåsarna!
Ingen gås föll trots att det lät som på nyårsnatten... Tillslut glider det in några gåsar "hyfsat" nära mej och jag lägger en i backen direkt! Fet och vacker gås.... "Snyggt skott Jant" skriker folk över åkrarna och jag tar stolt emot alla apploder och beröm från mina andra jaktkamrater! Sitter typ 10-15 minuter till efter det innan vi ger upp och trallar till Casa von Pansne. Pansne fick behålla gåsen eftersom han lovade att bjuda på gåsmiddag nu i veckan... Ska bli riktigt fint!


von Pansne och mths med "min" gåsfågel! Jansne: "Snabbt nu innan den biter mej i handen"


von Pansne med rättvänd gåsfågel


mths i diket :)


Ingen kommentar till detta...

Kommentarer
Postat av: jansne

här kommer rätt version!

Jant är helt hyperaktiv å ivrig, springer ut på åkern som forrest gump ungefär, kastar sig i diket å rullar runt å skriker pang. Mths e lika nervös som "nervous guy" i scrubs, å springer runt med en kaffemugg me lugnande i.

När ja väl fått ordning på piff å puff som ja hade me mig,så börjar några rådjur skälla en bit bort, både jant å mths håller på å bryter ihop då dom aldrig ha hört nå liknande, ja försöker förklara för dom att rådjur inte e farliga, (jant fäller en tår av lättnad)

Men så kommer dom första plastar gässen, jag släpper snällt förbi dom som man ska göra, mths el jant varken ser el hör dom när dom ligger i diket å biter på naglarna, när plastaråsarna vart på sin runda å e på väg tillbax bakifrån, så börjar d smälla å fullt krig bryter ut. jansne sitter å tänker för sig själv på vilka amatörer som e me, å e beredd att avbryta jakten, då man inte ska skjuta plastargäss eftersom då kommer inte resten..

konstigt nog, så va d här äkta plastargåsar, så dom va för dumma för att varna dom andra, så efter 10 minuter kommer d hundratals kanske tusentals gäss flygande rakt emot mig, å ja tänktre att nu kommer åkern bli röd av allt blod.

sitter beredd på att skjuta, när d tydligen va några små plastargåsar som kom först..



Misstänker att grannarna trodde att dom hamnat i georgien sånt krig som d va på åkern, när mths å jant lägger iväg skott på skott, på gåsar som e typ 2 meter ifrån dom å missar.. jant ligger å kvider att han blivit träffad, å skriker efter läkare, mths får ett nervöst sammanbrott å försöker desperat få tag i sin mamma på mobilen, då han tror att hans sista stund e kommen. alla andra gäss vänder ju förstås om, innan dom ens kommit inom skotthåll, så då glider Andreas "rambo" janssingen upp ur diket som värsta FN och lägger iväg ett skott på typ 200 meter, varav den efterblivna plastargåsen snällt viker ihop vingarna och trillar till marken! sen upphör allt krig, allt blir tyst, grannarna tittar ut genom fönstren, efter en tyst minut för gåsen så börjar applåderna, å jansne får ta emot "medal of honor" för sin insats! Ungefär så e den riktiga historien jant! Imorrn bitti blir ett nytt försök, och jag hoppas att både jant å mths visar lite mer erfarenhet nu :)

2008-08-30 @ 19:18:39
Postat av: Elin

Tror mera på denna story lol...

2008-08-31 @ 13:36:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0