Diva stöter rådjur...

.... eller hon försökte iaf... tror jag. YberGobbe2k8 och jag var ut till lemlandsskogarna och skulle testa stöta rådjur med Diva. Det gick lite si sådär...

YG2K8 ställer sej på pass och jag och Diva trallar in i genom en litet skogsparti. Hinner väl gå sisådäran 10 minuter innan vi kommer fram till en tät dunge med granar. Diva söker på (eller bara springer runt och leker? svårt att säga för mej, oerfaren hundförare) och far så långt som 40-50m från mej innan hon snabbt kommer tillbaka och iväg åt nästa håll. Iaf sticker Diva in i dungen och 20 meter längrefram hoppar det ut ett rådjur någon sekund efter att hon springer in. Varför jag inte skjuter vet jag inte. Tvekade i någon sekund då jag inte kunde se vad det var för typ av djur, ett stort var det iaf, och sen vart det för sent... dåligt. Iaf, Diva hann nog aldrig se djuret och hon kom ut kanske 20 sekunder senare, lukta väll rätt gott där inne, och jag visade henne på spåret och hon spätta efter. Hon var inte borta så spec länge, 1 minut bara kanske, så vet inte om hon jagade det eller inte. Skulle varit perfekt om hon skulle ha väntat utanför dungen någon sekund till så hon skulle fått se rådjuret. Vet inte om det skulle gjort nån skillnad dock, men tror nog det skulle blivit ganska bra fart på då. Brukar iaf bli det här hemma när hon ser rådjur. Trallar iaf vidare men inget händer.

Tar 2 små såtar till, men Diva hittar inga djur, vet inte om det fanns djur där heller. Efter tre såtar var Diva lite trött och jag var totalt slut och vi avbröt efter det. Kan inte dra några direkta slutsatser av det här, men jag ska nog testa stöta med henne igen. Imorgon redan kanske... får vällan sii litäää....

Efter det åkte jag hem, käkade lite och sen innebandy. Storförlust. Slött. Ligger nu i soffan och klurar på om mina ben någonsin kommer att repa sej efter så mycket springande i skogen och på innebandyplanen. Det var tunga ben på slutet...

Nu ska jag trösta mej med den öl, sen ska jag sova sött som en griseknoe.


Varför sköt jag inte? Den såg inte exakt ut sådär dock...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan ha att göra med att hon är en utställningshund.... Hon såg ju inte bambin idag som va 4 meter ifrån henne heller

2008-11-19 @ 22:35:32
Postat av: Evil-Einar

Stackars Divius Husse måst ju panga så hon får tag i ett ny skjutet sen kommer det nog att bli bättre fart på henne, man måste ha lite tur i början å dra ikull ett framför näsan på doggen sen går d upp ett ljus för dom sen e d bara Games On :p :p :p fast skjuter husse lika dåligt i skogen som på innebandyplan.... å d vet jag ju för jag har sett båda med egna ögon....så stackars Divius, Vi får hoppas YG2K8 har bättre ordning me sig så Diva lär sig va som e viktigt här i livet :p

2008-11-20 @ 04:54:28
Postat av: Elin

Stackars mig oxå

2008-11-20 @ 09:26:48
Postat av: Diva-fan

Stackars Diva, kan inte vara lätt att ha en husse som inte vet vad han vill i skogen under jakt. Svårt att veta om han vill leka eller bara titta på de vackra djuren på en trevlig skogspromenad. Han kanske lär sig till slut, så Diva förstår vad han menar.

2008-11-21 @ 22:58:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0