Älgjakt och pokka

Blir bara mindre och mindre jakt, men mera poker ist... som går framåt med blandat resultat.

I lördags var det iaf premiär för älgjakten och alla profiler samlades där runtesikring 8 och snackade massa viktiga saker etc. Delade ut alla pass och iväg till tornen. Fanns ingen älg så långt ögat kunde nå, så det vart ett snabbt första pass. På vägen till passen hade någon sett lite älg, så när vi bytte såt så trallade vi självklart dit och posterade ut oss. Jag fick nåt konstigt pass och letade febrilt efter mitt torn, det gick icke att finna. Tillslut fick jag höra över radion att det inte fanns nåt torn heller, så jag leta upp en fin plats där på berget och hittade en plats där jag hade en lucka på ca 50m åt vänster och en lucka på ca 40 meter åt vänster. Perf tänkte jag. Jag är lite utav en tänkare... och sjöman?

Sitter väl och tittar på kottar i typ 30 min innan det skriks på radion att dom kan tänkas va på väg åt mitt håll :D
Men icke, det händer inget och jag tittar på lite mera kottar. Går väl en 30 min till kanske då det plötsligt börjar prassla lite i båååskarna och jag ser nåt älgkadaver komma trallande genom snåren.. ca 40 meter bort. Ser just och just att det är en älg så jag letar upp en glugg där jag ska kunna tänkas panga älgen. Vi får dock bara skjuta.... hmm di dum... en kalv som kommer med ko + 2 kalvar? Eller va det kalv som kommer ensam med ko? Sen får vi oxå skjuta kviga som kommer med tjur. Knepigt...
Jag hittar iaf en lucka på hela 1.5 meter där det är tänkt att jag då ska lyckas ha ihjäl älgen. Upp med byssan, siktar.... det första som kommer och fyller upp kikarsiktet är en ko. Den passerar sakta och sekunden senare är det tänkt att kalven ska komma trallande och jag ska skjuta den. Det är planen.
Kalven tänkte lite annorlunde och när det sticker fram mulen och jag är 0.000001 sekunder från att skjuta så gör den ett skutt förbi min lilla 1.5 meters lucka. Kunde ha blivit en riktigt vacker skadskjutning där om jag inte lyckats hålla inne skottet. SATAN, tänker jag för mej själv och ska precis börja leta upp nästa lucka där jag kan tänkas skjuta kalven. Men då kommer kalv nr 2 fram i siktet och kalven åker med en 3.0.8as hastigthet upp i älghimlen! Den ramlar ihop direkt i skottet och blir liggande... tror jag, kan inte se den. Jag andas ut och ska precis börja gå mot den då kon får för sej att 97 graders sväng rakt mot mej... Jag laddar om och sliter upp bössan och siktar in mej på kalven. Dom passerar på dryga 3 meter men jag är osäker på om jag får skjuta den eller inte, så den får leva... typ 15 minuter till innan dom skjuter den på nästan pass... shit :/


Där e kalven jag pangade... just lite större än en hare

Jag går iaf fram och tar ur älgkalven och medan jag gör det så skjuter gybbarna 2 älgar till... det går bra nu! =)
Efter en stund så kommer doggen på bakspår oxå, så jag kopplar den och vi bryter jakten. Tar en såt till, men ingen fångst där. Vi jagade en kviga och igen så är det lite oklart med bestämmelserna så den får löpa...

3 älgar och det är dags att flå dom och allt det där jobbiga som man helst inte vill börja med efter jakten... eller det ingår väl i jakten... Min kalv + dennes syster var så små så vi kasta dom på en pickis och brummar till slakteriet och börjar den stora pälsningen, medan ett annat gäng är och hämtar sista älgen, en tjur som är långt in i den vildaste skogen! Sliter av pälsen, tar vara på lever, hjärta och tunga och dagen är äntligen slut! Åker via mormor så hon får lite saker att sätta i frysen och sen till mam o pap på middag.

Kommer hem där runt 7 och är väl rätt sliten och ska ut och jaga knipa om några timmar med Bosse och Stenbäck så det blir ner i sängen rätt tidigt.

Stenbäck har varit ivrig attatt få komma ut och panga lite, men när klockan ringer på söndag morgon så ser jag ett mess från M-B där det står typ: "Jag e sten... vi scka nog inga jaga idag"
IDIOT BOSSE. Måste köra in han på AA-möten i veckan så vi kan jaga kommande helg istället. Ev ska vi jaga lite kråka i veckan oxå... Iaf, när nu MB va sten så fundera jag lite på att åka och jaga älg. Orkade inte sätta klockan på ringning utan planerade att åka ifall jag fortfarande var vaken. Jag vaknar kl 13.00. Vackert, har sovit bort hela dagen... lame. Dom pangade iaf en älg på söndagen sen.. Först trodde dom det var en kviga... sen en kalv, men tillslut så vart det en tjur av den. Det var nåt fel på den, så den vart "utdömd" av veterinären, så den kan vi inte äta... Har en kalv kvar nu att skjuta nästa helg.


Snart pälsad... "flådd"


Ginman och vP från nån ankjakt


Kalven igen


Var ut och jagade direkt efter jobbet. Hann inte hem och byta kläder, men fick låna en... mössa av vP... tack kompis


Spelat massor med poker oxå och det har gått pissdåligt i cashgame och bra i sng... dåligt i tours oxå...  Sick sick...

Nu nöta mera poker.

Natti


Kommentarer
Postat av: Einareste

En lucka till vänster å en lucka ti vänster hur många vänster har du riktit? ps har skjutit rådjur som varit större än den där kalven....:p

2008-10-21 @ 09:56:26
Postat av: Erik

Tjena, vad hade ni för vikt på kalvarna?

Vi sköt kviga och kalv i finström i lördags och vikterna var 110 och 49kg :S jävla dvärgälgar!

2008-10-21 @ 10:58:12
Postat av: Jant

Vi väger dom på torsdag när vi styckar, men dom gissa på runt 50kg på kalvarna...

110kg kviga? KOKOKOKOKOKOKOKOKOKOKOO =)



Einar: Det skulle va en lucka på 40 meter åt HÖGER! =) Stupid tangentbord som inte kan skriva som det ska...

2008-10-21 @ 11:16:24
Postat av: Erik

Näjjfan var inte så jääättemånga år sedan de sköts en kalv på nästan 90kg...så någon KOKOOKOKOKOKO var de då inte :)

Men nu verkar ju iaf kalvarna blvit för jävla krympliga.

2008-10-21 @ 14:00:13
Postat av: Von pansne

d e för lite bly i dom helt enkelt..

2008-10-21 @ 21:02:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0