Rådjursjakt i lördags.

Förlåt alla stackars trogna läsare som har knaprat naglar den senaste veckan då inga ny inlägg skrivits. Orsaken är att jag är jävligt lat tillika som jag har börjat spela nätpoker igen. Fan va skoj det är :) =) :D

Men på lördag morgon var jag iaf ut och jagade rådjur... med hund! Var lite osäker på om det skulle bli nån jakt eftersom Jr och Kim skulle över och mumsa kräftor kvällen före, men det vart lugnt och jag var ut i lemland laddad och klar redan 7.50! Vi var väl ca 7-8 gåbbar + 2 doggar. Började med att jag fick ett riktigt guldpass första såten och jag var rätt nöjd när jag stog med hagelsprakarn i handen och väntade på att doggen skulle börja skälla. Det hände förstås inte. Hundejävlen va totalt värdelös och fick inte ett ljud ur sej. Jag hann väl stå ca 20min på pass då jag hör att det kommer ett rådjur trallande rätt mot mej genom skogen. Det stannar dock ca 40 meter framför mej i en tät skogsdunge och står kvar där kanske ... 30 minuter. jag ser det inte... Det var ingen som helst vind på morgonen så jag hörde bra hur den gick där inne och .... tja.... gjorde massa rådjurssaker, som nu rådjur gör. Bara väntade att hunden skulle få ur sej lite djur så djuret skulle hoppa ut  rätt i famen på mej. Sitter med säkringen av helatiden och är på helspän och bara väntar... snart kommer den fram... snart snart snart. Då bjäbbar doggen till några gånger och någon dammar iväg ett skott. Nu eller aldrig tänker jag, men sekunden senare hör jag att rådjuret springer iväg åt helt fel håll inne i skogen. Idiot rådjur! Rätt irriterad över att hunden inte kan jaga nåt ist för att bara bjäbba två ggr. Får höra över radion sen att Kenny hade skjutit en liten killing och att hunden är tillbaka innen i skogen. Tar väl några minuter så hör jag hunden komma genom skogen, springandes längs samma spå som mitt rådjur. Inte ett ljud får hundaset ur sej fast spåret är ca 10 minuter gammalt! Sick...  Avbryter en stund senare och mumsar lite macka och kaffe och så får man lyssna på lite vanligt skitsnack som hör jakten till =)


Så såg rådjuret ut typ, glömde att ta bilder :/ Killingen vägde väl runt 8kg nåt, så det va en liten stackare...

Nästa pass så får jag igen ett av dom bättre och vi har nu bytt ut den värdelösa hunden mot en riktigt bra dogge. Hinner bara ställe mej på pass så börjar ett vackert skall eka genom skogen. Fortfarande helt vindstilla, så man kan höra skallet hur långt som helst. Går fram och tillbax några ggr innan jag ser att det är något som kommer rakt emot mej igen! Ser inte vad det är i det höga gräset men sekunden senare ser jag att det är 2 st rävar som kommer mot mej. Dom passerar på ca 7-8m! En stor fet och en liten rävunge. Man får panga rävar nu, men jag var inte säker på om hudnen jagade dessa eller om kunde komma ett rådjur sekunder senare bakom dem. + att jag inte visste om hundföraren ville att jag skulle skjuta räv farmför hans hund, om hunden nu jaga rävarna. Iaf så släpper jag förbi rävarna och minuten senare så kommer förstås hunden i rävarnas spår... surt, borde ha lagt ner rävarna och haft en rävmössa på mej tillika som jag bloggar. Life sux


Sådär såg en av rävarna ut dårå, ingen egen bild på den heller.

Jag fångade in hunden sen och dom körde en repa till genom skogen. Fick upp ett nytt spår och det var kaos inne i skogen. Hörde skallet komma mot mej men såg ingen djur så var rätt säker på att den var på bakspår så försökte fånga hunden igen. Men doggen stack över vägen en bit ifrån mej och forstatte jaga som en besatt. Dock inte på samma spår. Vart lite nojjig att jag hade missat nåt rådjur som ev. kunde ha sprungit över vägen tidigare utan att jag sett det, men det visade sej sen att djuret hade passerat en bit från mej, närmare nästa passkytt. Händer inte så mycket mera sen. Hunden jagar en stund till, men långt bort från mej. Jagade en såt till sen, men där hände inget värt att nämna, förutom att djuret gick över på enda stället där vi inte hade någon passkytt! snopet...


Kommentarer
Postat av: Diva

Satan vad den här bloggen suger....

2008-10-08 @ 23:23:39
Postat av: Jerry

Förstår att Diva är sur, skulle jag också vara om jag aldrig fick följa med och jaga.

2008-10-09 @ 09:29:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0