Härligt Divius Beritus

Fick ett ryck och åkte för att panga lite anka idag efter jobbet. Med mej hade jag mths och Diva.
Kom till vassen där runtesikring halv 7 tiden gissar jag? och det flög upp lite ankor när vi kom dit som vi inte fick skott på, mest p.g.a. Diva som lekte tagare med sej själv och skrämde iväg ankorna före vi han smyga oss på dem. Dum hund!
Nåja, vi klafsade oss ut i vassen och satt o väntade hur länge som helst innan Diva vart irriterade på allt väntande så jag fick gå en sväng med henne. När jag kommer tillbaka sitter mths ihop kurad bakom en sten och ser ut som han har sett ett spöke! Han stammar fram att det inte har varit något spöke där, men ist en varg!!! Visar sej sen att det var en mårdhund som kommit traskande genom vassen utan att märka mths som stått och nynnat ZZ-top på berget. mths glömde bort att han hade ett hagelgevär som kunde döda "vargar" så han gömde sej bakom en sten ist för att skjuta den. Den försvann iaf sen och jag förklarade åt mths att dom inte var spec farliga för människor. Han vart genast glad och kravlade sej fram och såg helt modig ut =)
Väntar ett tag och det kommer en gräsandshona flygande. Vi skjuter den så hårt att den dör och ramlar ner i vassen och Diva spättar efter den som en ... varg :P :P : P :P : P mths är minst lika snabb som Diva och följer efter henne. Dom hittar ankan på 0-tid. Mycket tackvare Divas nos skulle jag gissa. Jag kommer dit någon sekunde senare och ser inte ankan fast jag står på den. Helt sjukt hur ankorna smälter in i gräset! Stog med foten ca 10 cm från ankan utan att se den fast mths pekade på den! Jag hade t.o.m. linser i idag!! När jag nu fick mina värdelösa ögon på ankan så kastade jag den i vattnet så Diva skulle få hämta den, vilket hon gjorde! Good dog!! :) Hann bara tillbaka så kommer nästa fågel flygande. Jag skjuter lite på den, mths tycker att den är ful och skjuter ihjäl den! Det är en viggåbbe som får sätta livet till och den landar i vattnet lite smått skadskjuten. Diva efter den som en... varg :P :P :D:D och när Diva kommer ut till den så tror jag att den dyker, vet inte säkert. Diva simmar i cirklar och varken hon eller jag ser fågeln. Tillslut sätter hon fart mot land iaf och när hon kommer upp så har hon en vigg i munnen! Good dawg!!!
Efter det trallar vi tillbaka och ... åker hem typ. Nöjd med att Divus äntligen hämtar fåglar. Var ju lite probs i våras när hon skulle hämta gudin.... ALLOR!!! Men det ser ut att ha löst sej nu.


Mårdhund eller varg? Svårt att säga i ett stressat ögonblick


Varulv eller Diva med gräsand och vigg?


Random gåbbe utanför Mattiashallen. 5e till den som kan identifiera doggen.

Kommentarer
Postat av: Baccaruz

Duktig Diva, hon blir en superjakthund när hon blivit stor. Koko husse som inte fattar att hon bara är 13 månader och som inte hänger med, när hon skrämmer upp ankor så de bara har att skjuta. Jaja tur att du fick följa med idag Diva o leta upp de sönderskjutna fåglarna så de slapp komma hem tomhänta denna gång också och skämmas. Viva Diva!!!

2008-09-17 @ 22:39:22
Postat av: Jägarn

Man kanske skulle ha en mårdhund som jakthund, de är ju väldigt kunniga redan från födseln. Fånga en åt mig.

2008-09-17 @ 22:51:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0