Ivrigaste jägaren i stan

Igår morse så var det bestämt att vi skulle ut och jaga gäss igen och så blev det. mths bangade dock så det vart bara jag och von Pansne. Kom dit samma tid som dagen före, men den här gången hade gässen redan flugit över åkern tydligen... Det hade precis ljusnat och Pansne hade inte hört någon gås flyga över (dom för ett jävla liv när dom flyger runt), trots det så såg vi flockar med gäss flyga långt borta, förbi våran åker.... 300m längre bort fanns det 2 snubbar till som var ute på gåsjakt och dom satte igång sitt fyrverkeri medan vi gick ut över åkern. Vi satte och ner och undrade lite varför gässen redan flugit och var alla plastargåsar va? Satt ganska länge utan att det kom nån gås i närheten medan dom andra snubbarna la totalt 6 gåsar i backen, minst... som vi såg iaf. Tillslut kom det 4 gåsar över oss, och jag fick ner en med lite tur. Sköt ett andra skott och försökte ladda om tillika som Pansen lossade sina skott. Min omladdning gick segt och jag fick aldrig iväg flera skott :/ Jansne laddade om minst lika långsamt + att han försökte ladda med ett läppfett som tydligen låg där bland patronerna... stupid Jansne... Satt en stund till innan vi gav upp och letade upp min gås och gick hem. Stod och snackade lite viktiga saker utanför Pansne en stund och funderar över vad som gick fel med jakten idag, då det plötsligt skriker till en gås ovanför huset. Pansne gör ett ninja-move efter sitt hagelgevär tillika som jag kör ner handen i fickan efter en patron. Pasne bryter geväret, jag petar i patronen och sekunden senare skjuter han gåsen!!! Eller så inte... den flyger glatt vidare efter Pansnes snedträff.....

Jag åker hem och sussar nån timme innan det är dags för middag! BIFF! Käkade så mycket som gick i mej, åkte sen ut till mam och pap för att stycka mitt rådjur som jag sköt i ... onsdags? Stycka det, åt en  rejäl middag till, tog ur min gås och åkte sen ut med Kim för att jaga lite rådjur igen =)  Första stället vi hade bestämt oss för var upptaget. Andra stället var totalt igenväxt, vi såg inte ens tornet. Tredje stället var fullt med kor... går bra nu! Fjärde stället kunde vi slutligen använda oss av. Det var ett stort hygge som var fylt med kärr och vatten hål och annat satskap som inte mina små skor var gjorda för..... När vi smög oss dit så stog det ett djur under tornet, jag gled ner på berget för att få stöd från en liten vinglig tall ifall det skulle va en bock. Den stirrade på mej i 2 minuter utan att röra sej och jag stirrade tillbaka. Kim stog en bit bakom mej och undrade varför jag bara satt där som ett hjon och tittade. Tillslut fick rådjuret nog och skuttade in i skogen... det var ett smaldjur förövrigt. Vi trallade iväg till tornet, men precis före tornet så var det vatten överallt. Mina "vanliga" skor gillade inte det, så jag vart blöt direkt... Kim var smart nog att ha på sej stövlar. Kom iaf upp i tornet, blöt och jävlig, men det såg ut att va ett rätt bra hygge så vi var rätt nöjda iaf! Han bara sätta oss ner så vart vi igen anfallna av 10000000000 myggor! Myggsprayet som jag köpte på Esso fungerade inte alls. Jag gav mej själv och Kim en ordentlig dusch av myggsprayet före vi åkte men det tycktes inte myggorna ha förstått... Ska reklamera myggsprayet! Satt där och vitfta mygg i kanske 1 timme? innan det dök upp ett rådjur. När vi såg det hade det redan kommt ca 1/3 över hygget och rörde sej hyfsat snabbt. Jag fick kikarsiktet på djuret, såg att det va en bock, tog av säkringen tillika som jag sa åt Kim att hålla för öronen. Samma sekund som jag sa det så stannade djuret upp för en sekund och en kraftig smäll ekade genom skogarna! Djuret hade kommit ca 2/3 av hygget och efter skottet gjorde jag en av världens snabbaste hadledsmanövrar tillika som jag såg att rådjuret skuttade vidare. Jag såg aldrig om det tecknade träff när jag sköt och när det hoppade runt på hygget var det svårt att se om det var träffat eller nä. Sätter ögat tillbaka i siktet men hinner inte se bocken mera förän den springer in i skogen/lägger sej ner tillika som jag försöker hitta det genom kikaren...  Frågar Kim om han såg vart djuret tog vägen, men han är i chock och stammar ur sej nåt om att han såg vart det gick... Jag hoppar ner från tornet och Kim stannar kvar för att guida mej till djuret från tornet. Sköt på ca 80-90m skulle jag gissa så det tog ett tag innan jag kom fram, och på dom 80metrarna hann jag få vatten upp till knäna ca 20 ggr, få fötterna återblötta ca 200 ggr... jävla sumpmark!! Kom iaf fram till skottplatsen efter ett tag... iaf trodde jag det. På ett hygge ser allt likadant ut.... Hittade inget blod nånstans.... hittade inget rådjur nånstans... Kim guidade mej fram och tillbaka men jag hittade nada. Började fundera på att ringa efter en hund som skulle kunna komma och spåra upp det, men sen hittade jag bocken tillslut en bit in i skogen... Den hade sprungit kanske 40-50 meter innan den somna. Skottade hade gått in prefekt, men ut genom den bortre bogen. Båda lungorna sönder. Levern klara sej idag.... damnit... Ropade dit Kim så han kunde hjälpa mej bära djuret tillbaka. Såklart hade jag glömt kniven i bilen så tänkte bära det tillbaka till tornet och sen hämta kniven. Bar det nästan fram till tornet innan vi gav upp. Omöjligt att bära besten genom den här terängen. Jag trampade ner mej till knäna igen och svor. Sekunden efter trampar Kim ner i samma hål och ser ut som en liten dvärg när han har vatten upp till pungen. Vi lämnar djuret där och jag pinar iväg efter en kniv. Kommer tillbaka och tar ur djuret och sen iväg till slakteriet. Sliter skinnet av den och väger den osv osv. Den väger 19 kg och har rätt långa horn. 23cm och 22cm.  Sen skjutsar jag hem Kim och bjuder han på lite rådjurskadaver och syrran får ta hand om levern...

Dagens funderingar: Varför hade gässen flygit över åkern så tidigt? Dåligt... Pansne, du får klocka dom bättre tills nästa gång. och varför sköt inte vi 6 gåsar när dom andra pojkarna gjorde det?
Varför blir det alltid så stressade skott på rådjur i år? Dom brukar ju stå snällt och beta på åkrarna, inte springa in från vassar och dansa för mej mej eller stressa över hyggen så man knappt hinner få upp bössan... Mera valium åt djuren!


Dagens gås


En bra gås hänger sej själv


Rådjur som precis ska styckas


Dagens rådjur


4-taggar, långa horn (23 och 22), en skönhet!


Kim och bocken. Kim kommer nog sova gott i natt när chocken har lagt sej. Kim ska ta jaktkort nu oxå =)


Kommentarer
Postat av: Jant

Kim sa något dumt igår oxå, men jag kommer inte ihåg vad det var.... :/

2008-09-01 @ 14:47:11
Postat av: Aldrig vegan!!!!

Tror att rådjuret lever, den lipar åt fotografen.

2008-09-02 @ 20:42:04
Postat av: Ronny

Mördare säger jag bara

2008-09-02 @ 22:37:00
Postat av: Ronny

JA! jag fattar inte hur ni kan sova gott om natten inte, stackars bami han hade säkert en mamma också

2008-09-02 @ 22:38:23
Postat av: Aldrig vegan!!!!

Tror att björn-djävlarna i Härjedalen också har mammor, men det skiter jag i!!!!!

2008-09-02 @ 22:58:35
Postat av: Aldrig vegan!!!!

Kan ni inte göra något åt mygg-djävlarna också????

2008-09-02 @ 23:14:13
Postat av: nybörjare

hur fungerar jakten på gås? har man nånslags lockfåglar, eller kan man locka på dom själv? hur tillreder man en gås? och vilka sorter får man skjuta, har aldrig hört talas om plastargås, kan du snälla lägga upp en bild på en sån, har sökt överallt men inte hittat hur dom ser ut :(

2008-09-04 @ 19:59:42
Postat av: Vegan

Ni borde skämmas som dödar oskyldiga söta djur era mördare! Ät rätt- ät grönt!!

2008-09-07 @ 16:52:52
Postat av: Giggi

käften, vi äter iaf int upp djurens mat :)

2008-09-08 @ 14:56:42
URL: http://jant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0