Panse prkl laewl!

Torsdag kväll kl 20.30
*ring ring*
vP: ja hallåjj
Jant: Slaktarn... är det du?
vP: Ja, det är jag... von Pansningen
Jant: Aight... Hörrö ska vi åka och bomba gås imorgon bitti?
vP: Jo, jag har inte haft ihjäl nåt på ett bra tag jag...
Jant: Heheh, n1 m8! Syns imorgon då... halv 6 hos dej?
vP: Yes, det blir bra... Föresten Ginman ville med oxå!
Jant: Oho, nice... det va länge sen jag såg.... MEN FÖR HELVETE PANSNE!!!
vP: Vaehh??
Jant: HAN ÄR JU POLIS!!! Kan ju för fan inte ha med en polis när vi jagar?? Hur ska jag kunna tiga om allt fanstyg vi gör?
vP: Ja just fan... hmmm... vi får vakta tungorna bara...
Jant: Jaja... det ska väl ordna sej... Är det lovligt att tjuvfiska föresten?
vP: Njaee... beror väl på lite... Kanske bäst att tiga om det oxå...
Jant: Jaja, syns imorrn, häpp hej

3 minuter senare
*ring ring*
vP: ja hallåjj
Jant: Slaktarn... är det du?
vP: Ja, det är jag... von Pansningen

Jant: Nog är det väl lovligt att skjuta gås imorgon iaf?
vP: Fan vet jag....?
Jant: Men för fan Pansne... Ring Ginman och säg åt honom att han har ont i huvudet och att han inte kan komma med... det kommer ju barka om han ska med. Hinner inte springa in o ut från polishuset på massa förhör nu under jaktsäsongen...
vP: Ja, det e kanske lika bra det... jag ringer han nu direkt.

Fredag morgon kl 05.30
Glider in hos vP och börjar packa på mej allt skit som ska med ner till gåsdiket. vP kommer uttrallande med ett stort flin som täcker hela nyllet och givetvis frågar jag varför han ser så nöjd ut.
vP: Ringde Ginman igår och sa att han hade migrän så det var lika bra han stanna hemma... han höll med och önska oss lycka till... idiot!
Lättad över den infon så trallade vi iväg över åkrarna. Dagen till ära så hade vi gåsvättar med oss oxå, 2 st betande gäss + en plastargås. Eller bulvaner kanske det heter? Vet inte exakt... Dom var dubbelt så stora som en riktig gås, men kanske är tänkt att dom ska locka in extra stora gåsar, vad vet jag... Peta ut dom lite random på åkern framför oss och intog våra postitioner... och väntade och väntade.... tills vi gav upp eftersom det inte kom en enda jävla gås!!!??!? Sjukt! Efter att ha suttit där 1 timme så gav vi upp och började ist förbereda kvällens andjakt. Körde över en liten båt till en vass osv och kollade av stället. Allt var perfekt inför kvällen! Jag räknade kallt med 30-40 änder i grytan ikväll!

Åkte hem, sov, vaknade och åkte på jobb några timmar, åkte hem, och sen iväg på ankjakt!

Denna kväll skulle bli något utöver det vanliga!
Jocke och mths skulle med och jaga! WEEEE :D När vi alla var framme hos Jansne började vi dela ut vapen och patroner till alla jägare. Eftersom jag är den seriösaste av oss så kollade jag givetvis upp att alla hade jaktkort och licens. Pansne hade allt sitt på grej, så jag gav han tillåtelse att använda sitt eget hagelgevär. mths visste inte vad jaktkort var, men visade mej en bild på en död fågel som han hade på telefonen och tyckte att det borde kanske kunna duga? Jag var skeptisk, men va fan... byrokrati ska inte stoppa en ungtupp som mths att skjuta lite anka, så jag gav han ett gevär och lite annat pang-pang-material. Visade hur säkringen funkade osv och sen var han "good to go". Jocke hade varken licens eller en döda fågel i sin telefon, så det var motvilligt som jag gav över hagelbössan åt honom, men det kändes väldigt rätt! Han visste redan hur säkringen fungerade (han ser mycket action film) men han visste inte säkert om han skulle skjuta från höften eller från axeln... Jag rekommernderade honom att använda axeln och så vart det! När nu alla var välutrustade så höll jag ett lite tal för mina jaktkamrater, Mel Gibson kunde inte gjort det bättre själv (typ sånt tal som håller i breavheart) så jag skrek åt alla: IKVÄLL SKA ALLT STÖRRE ÄN EN KOLTRAST DÖÖÖÖÖ!!! vP, mths och Jocke började morra och gnissla tänder, så jag var helt säker på att det skulle komma att bli en bra kväll!!! Vi packade in oss i vPs lilla bil och åkte iväg... vP tog även med en låda öl ifall vi skulle bli törstiga! Det är viktigt att ha med sej vätska när man är ute och jagar! Vi kom fram till vassen efter en stund och började rigga i ordning då det plötsligt smäller av 4 skott. Jag tittar upp och ser att mths och Jocke håller på skjuter på ett par svanar!?!??! På ungerfär 700meters håll oxå. Jag går fram till dom och undrar vad fan dom sysslar med? mths och Jocke tittar helt frågande på mej och påpekar att svanarna helt säkert är större än en koltrast!!! Dom har rätt, jag klagade på dem helt utan anledning... Jag går tillbaka med svansen mellan benen och tittar till vP. vP har börjat dricka öl och ser inte så intresserad ut av fåglar eller annat skjutbart... När allt var i ordning så tar jag med mej mths en bit bort, medan Jocke stannar kvar med vP. Tar en stund innan första fåglarna kommer men då är jag givetvis på hugget och pangar ner 2 st gräsänder direkt! Det var ett fruktansvärt långt håll, men nya hagelpumpen kan tydligen skjuta längre än vanliga hagelbössor! Lite smått orutinerad som jag är så lyckas jag få båda att landa i vassen. Söker som fan efter änderna men hittar bara en av dem. vP hade med sej sin hund oxå, Ella, men hon lyckades inte heller hitta den sista fågeln.. :/ Nåja, tiden gick och jag och mths bestämde oss för att tralla längre bort för att testa lyckan. Hittar en fin bergsklack där vi sätter oss ner campar en stund. Rätt lugnt ett tag och jag får tråkigt och ringer Jocke för att höra vad som händer där... Han svarar inte och tillika som jag ska lägga på så ser jag ett gäng fåglar ovanför mej. Jag hetsar som aldrig förr men lyckas inte få ner telefonen i fickan utan kastar den tillslut i berget så jag ska hinna slita upp bössan och börja bomba. Glömmer oxå att säga åt mths att det kommer fågel, så han sitter snällt och nynnar på ZZ-top när jag börjar elda på. Han är snabb i tanken och kastar upp bössan och ger på han oxå! Jag träffar inget förutom luft men mths fick ner en fågel (hans första fågel, GRATTIS MTHS!!!) en bit bort. Oxå den landar i vassen så mths stannar kvar på berget och guidar mej fram och tillbax genom vassen, men ingen fågel fanns att hitta. Söker vidare och börjar bli lätt irriterad över att alla fåglar försvinner efter att vi skjutit dem. Av en ren slump hittar jag sen mths's fågel en bit bort... långt bort. Det är en viggtupp som har fått sätta livet till och inom några dagar kommer att fylla våra magar med sitt kött. *mums*
En stund senare bombar Jocke och vP på en fågel, givetvis missar dom den, men den kommer rakt mot mej så jag avlivar den med ett vackert placerat hagelskott nånstans i fågeln. Ser exakt var den landar, så jag älgar dit allt vad jag kan för att hitta den innan det blir för mörkt! Men den hade tydligen en osynlighetskappa som den drog över sej efter att den landa, för jag hittade aldrig fågeln... Mycket mycket sjukt!!! Nåja, det är rätt mörkt och vi börjar gå tillbaka. Vet inte exakt vad som hänt hos Jocke och vP, men dom har skjutit lite iaf. Där hittar jag vP redlöst full i ett hav av tomma ölburkar. Enligt Jocke så slocknade vP en liten stund före vi kom och just före han däckade hade han legat och tittat på moln och mummlat att ett av molnen liknade en gås. Sekunden efter hade vP ryckt till och skjutit på molnet?!??! mummlat nåt om långt håll och sedan somnat... suck! Jocka hade dock pangat ner en fågel (hans första nånsin, GRATTIS JOCKE!!) som Ella snällt hade simmat efter åt honom! Duktig vovve! =) Kvällen var slut så vi tog fåglarna, jag kastade upp vP på ryggen och så gick vi till bilen. Jag tryckte in vP i förarsätet och väckte han så han kunde köra hem oss. Väl hemma snackade vi igenom kvällen och alla var rätt nöjda =) 5 fågler pangade, dock bara 3 st med oss hem... Måste lära doggarna att spåra lite tills nästa gång.

Lite info om gräsänder:
1. Gräsandshanarna är ett av väldigt få djur som är bögar/homosexuella osv. Dom är lite pojkar gillar pojkar djur. Jocke tyckte det va lustigt så han sköt bort en extra hona bara för at få fram extra många böggräsandspar.

2. Gräsandshanar våldtar sina honor... i grupp! Gruppvåldtäkter med andra ord. Det är även så pass grymt, brutalt och våldsamt så att honorna kan avlida.  

3. På varje gräsandshane så finns det 6 par fjädrar som är väldigt attraktiva för flugfiskare. Dessa speciella fjädrar används för att binda flugor och är mörkbruna med svarta prickar. Har ej bild tyvärr, kanske kommer sen nån gång

Har även köpt en hagelpump, som nämdes i texten ovan, alltid velat ha en sån och impulsköpte den när jag var in till Sunes för nån dag sedan. Lite ovant att behöva ladda om efter varje skott, men den passar mej som handen i fickan. Nu ska jag just iväg och pälsa lite mera änder med samma gäng som tidigare. Diva ska med och leka idag oxå... hoppas hon får nåt gjort...


Jaktbilen. Klämde in 4 gubbs + en vild hund


mths sitter och campar på berget
mths och hans viggtupp


Våran fångst + vP´s fångst...


Från vänster: mths, Jocke, vP och hunden Ella... Observera vP's ögon....


Nämen har du sett Faggot-Walp... inte bara en regnbåge, utan två!! Det här måste ju nästan avsluta din jakt på den perfekta regnbågen?


Ewick håller på kokar Jockes gäddsäl... bra ögonmått när hon valde kastrul...

TILL NYBÖRJAREN:
Vi sitter allt som oftast i ett dike och tittar efter gås. Vi vet redan före att dom brukar flyga över där, så det är bara att sätta sej och vänta. Har använd vättar en gång, men vet ti fan om det hjälper. Förövrigt ser du en plastargås här nedanför... Lycka till med din fortsatta jakt.

OBS! SKJUT INTE PLASTARGÅSAR!!


Kommentarer
Postat av: A

orka spy ur dej så mycket text... zzz

2008-09-08 @ 17:09:26
Postat av: A

2008-09-08 @ 17:10:18
Postat av: Annika

Ja jag tycker den är rätt underhållande att läsa o då gillar jag inte ens jakt, men kan inte låta bli att skratta åt gäddsälar och diverse påfund. tack Elin för att du länkat från din blogg.

2008-09-08 @ 21:00:09
Postat av: AW (inte A)

Ewick eller Jant får önska sig större kastruller i julklapp... Ni kanske ska koka en riktig säl någon gång o då behövs en jättekastrull. Kul blogg, behövs lite ljus i mörkret, så man får skratta ibland!!!!!

2008-09-08 @ 21:35:39
Postat av: Jerry

AHA, nu vet jag var min badanka är!!!!!!!

2008-09-08 @ 22:27:23
Postat av: Bella

Nej, det är min badanka, inte Jerry,s. Han får bada med sin boll.

2008-09-08 @ 22:32:09
Postat av: Elin

Behövs ej större kastruller men har hört att storfiskare brukar filea åt sina katter. Förresten äter dom visst ej gädda mera

2008-09-08 @ 23:22:24
Postat av: Jocke

Jant, hur sku d va om du int förvrängde historierna så förbannat? =)

2008-09-10 @ 20:53:19
Postat av: Cassie

Va? menar du att han ljuger???? Jag som trott att allt var sant o precis anmält mig till en jaktkurs för att kunna få samma fina upplevelser. Hm, får väl anmäla mig till en kurs i vävning istället. suck!

2008-09-10 @ 21:40:37
Postat av: Sergie Bladowinisk

Trodde att denna sida skulle handla om poker, men jag har visst kommit fel........ ursäkta intrånget.

2008-09-10 @ 23:09:55
Postat av: Jocke

Cassie.. D går nog bra att komma med på kurs.. Det e en väldigt enkel kurs.. Jag har själv gått den. Jag menar bara att Jant tar i lite mycke ibland.. Men han ha ju int haft d så lätt här i livet.. Uppväxt i Lemland me Ybergåbbe2k8 osv.. Men kursen e i princip gratis.. Litet inträdesprov att klara av bara.. Men d ska du nog klara..=P

2008-09-11 @ 16:15:15
Postat av: Cassie

Jag måste nog tänka över det där med kurs. Jag behöver åka utomlands o jag har inte mitt pass i ordning så det kan bli lite problem + att jag är väldigt spruträdd o sen kanske inte förstår språket så bra o då blir det stora problem eftersom jag inte har talets gåva så att säga. Det känns nog lite tryggare att ta det lugnt hemma o invänta vintern framför brasan, o fundera över om jag ändå inte ska ta en vävkurs i vår. Fast jag är ju väldigt nyfiken på vad det lilla inträdesprovet innehåller, berätta lite mera så kanske jag ändrar mig.

2008-09-11 @ 21:19:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0