Valborgsutflykt med MB och Tommy + Lerduvstävling

Efter alla misslyckanden vid Sundskären så bestämde vi att fira Valborg ute på MBs marker. Det är ju tradition att åka ut och jaga på Valborg och efter jakten brukar MB åka på lerduvstävling . Det kommer nu att bli tradition för mej oxå.

Vi åkte ut med MBs båt på kvällen och satt en stund på nån holme och solade. Rätt dåligt med fågel... Lite guding som vindade på + lite prackor och nån enstaka gås. Dåligt resultat på kvällen... = 0 fågel :) Eller föresten, vi sköt en trut så Diva skulle ha nåt att apportera! Diva hoppade i vattnet och jag och MB satt på helspänn! Skulle hon bara simma ut och lukta på den? Skulle hon ens simma ut? Jodå, Diva simmade ut och släpade i land truten! :D Duktig vovve! Den simma efter 3 fåglar totalt under kvällen... jag kasta i truten massa ggr eller så :p. Sen fick den nog och ville inte simma längre. Gissar att den fick kallt, då den sprang längs stranden och gnydde och var ivrig men ville inte ut i vattnet.

Åkte hem och sov i MBs stuga en stund. Där runt 3-tiden kom Tommy glidande och vi åkte ut till en annan holme. Inte mycket fågel här heller och spegelblankt på vattnet. MB lovade att han skulle hoppa i sjön ifall vi sköt en alla, men tyvärr :( ingen alla denna gång heller!
Vi sköt väl en trut, eller dylikt, Diva skulle få simma lite, men på morgonen vägrade hon totalt. Gnydde på vid stranden och sprang runt men ville inte ut och simma...

Åkte hem rätt tidigt då jag och MB skulle åka på lerduvstävling.

Jag har varit och pangat duvor en gång tidigare i år och det är snorigt roligt! Kan väl inte säga att jag är spec duktig... Missar massor med självklarar duvor men nån hittar man väl i med lite tur. Kom lite sådär lagom oförberädd till tävlingen. Hade inte bocken med mej, så fick skjuta med pumpen. Det är LÅNGT ifrån optimalt kan jag lova. Inte heller hade jag skotten med mej, så fick låna av MB så länge. Inga glasögon, inga fickor att ha skott i och allmänt trött och slirig när vi skulle börja skjuta.

Började inte så spec bra, missade på rätt rejält och va rätt irriterad i "halvtid". Inte för att jag hade så höga förhoppningar men har man den minsta vinnarskalle så blir man irriterad när man missar givna träffar.

Hade 28 träffar av 50 när vi kommit halvvägs. Det är väl nästan katastorf tror jag, men men :/

På det sista 50 sköt jag dock 34 och då hade jag en station där jag bara träffa 2 av 10 duvor?!?!? Kunde haft ett rätt ok resultat den rundan annars, dryga 40?. Nåja, rätt nöjd iaf + att det va som sagt jävligt roligt!

MB slutade 3a i tävlingen, vet ej om han va nöjd eller inte. Gissar nä, eftersom han nu bara borde kallas Tredje-Plats-Bosse.... :P Själv slutade jag på 11:te plats av 19 startande. Rätt säker på att jag har skjutit minst duvor av alla som var med. Nästa tävling ska jag vinna hade jag tänkt... eller iaf topp 10


Tydligen var det ett gäng som åkt fast ute på Sundskären samma morgon. Inga kommentarer till det... alls!  Förutom att dom tydligen skjuter bättre än oss :) Finns tillräckligt med kommentarer på www.alandstidningen.ax/article.con?iPage=1&id=16516


Vi har aldrig sett nån sjöbevakare när vi varit dit, men vi har alla papper på grej och håller oss stenhårt till lagar och tilldelad kvot. *sigh*


Diva ut och ger på på berget.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Crazy Divius :D

2009-05-07 @ 20:04:07
Postat av: tjosan

tjabba...ni som jagar i lemland skärgård kn inte ni samla ihop styrkan nu på lördag den 9/5 och skjuta lite bom i områdena runt herröudden så töntarna får nåt bättre att höra på...Årets ”Tornkamp”, alltså en tävling mellan fågeltorn i hela Finland, arrangeras på lördag den 9 maj. På Åland deltar Ålands fågelskyddsföreningn med Herrö fågeltorn i Lemland. I år är 296 torn och cirka 1.000 deltagare anmälda till tävlingen, vilket är nytt rekord.

”Under tävlingstiden, klockan 05-13, gäller det att se eller höra så många fågelarter som möjligt.” berättar föreningen i ett pressmeddelande.

Under tiden som tävlingen pågår är tornet öppet för allmänheten och fågelskyddsföreningen informerar om sin verksamhet och om vilka fåglar som kan ses från tornet.

Från klockan 9 finns även Ge-foto på plats för att demonstrera hand- och tubkikare lämpliga för fågelskådning. Likaså finns TP-naturresor på plats och informerar sitt reseprogram.(ab)

2009-05-08 @ 14:18:34
Postat av: Jant

Känns som jag försöker hålla mej borta från fågelskådare etc, men nog skulle det väl roa mej lite :)

2009-05-09 @ 13:00:52
Postat av: Walp

Hoppas du inte gick dit, då skjuter du nog någon oskyldig fågelskådare i din iver att det är en laglig alla... Har hört att M/S aeg inte tycker om fågelskådare

2009-05-14 @ 14:49:47
URL: http://www.ps3sverige.se
Postat av: vårjakt

lova att inte skrattta när du läst denna blogg!



http://ohmybirds.blogspot.com/



tänk att det är just såna som tagit bort halva jakten för oss

2009-05-20 @ 17:20:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0